روش و هزینه انجام مقاوم سازی؟

در حال حاضر در کشور ما تنها مرجع مقاوم سازی دستورالعملی است که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با همکاری پژوهشکده مهندسی زلزله، تدوین شده است تحت عنوان “دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود”.

 

مراحل انجام مقاوم سازی به این صورت است:

۱- ابتدا بازرسی از ساختمان و ارزیابی اولیه و کیفی انجام می شود.

۲- بازرسی کامل و مطالعات کمی: در این مرحله احتمالا انجام برخی آزمایش ها یا کنده کاری ها در ساختمان ضروری است. در این مرحله نیاز یا عدم نیاز ساختمان به مقاوم سازی مشخص می شود.

٣- ارائه طرح مقاوم سازی: پس از انجام مطالعات کمی و در صورت نیاز، طرح مقاوم سازی ساختمان به صورت نقشه و دستور کار ارایه می شود.

۴- اجرای طرح مقاوم سازی:

ممکن است در این مرحله برخی از قسمت های ساختمان به صورت موقت تخلیه شود. در ساختمان های شخصی بسته به نوع ساختمان و تعداد طبقات و… ممکن است نیاز به تخلیه کامل ساختمان باشد.

 

هزینه انجام مقاوم سازی سه قسمت است:

۱- هزینه مراحل ۱و۲ فوق که تقریبا برابر هزینه طراحی مجدد ساختمان است.

۲- هزینه مرحله ۳ بسته به نوع ساختمان و نوع مقاوم سازی مورد نیاز متغیر است و ممکن است از یک تا چند برابر هزینه طراحی ساختمان باشد.

٣- هزینه اجرا: کاملا بستگی به طرح مقاوم سازی دارد ولی معمولا هزینه این کار نسبت به همان مقدار عملیات اجرایی در ساختمان های در حال ساخت بیشتر است ( به دلیل کم بودن حجم کار، تداخل با ساکنین ساختمان، هزینه های تخریب و…).

بهسازی ساختمان و مقاوم سازی