مرجع تخصصی مهندسی زلزله Earthquake Engineering

پایگاه تخصصی مهندسی زلزله، کتاب ها، جزوات و مقالات مهندسی زلزله، دینامیک سازه ها و لرزه شناسی







مهندسی زلزله

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

منحنی هیسترزیس چیست

منحنی هیسترزیس چیست

منحنی هیسترزیس :

هنگامی که بار وارد بر سازه به صورت رفت و برگشتی است (مثل زلزله) نمودار نیرو- تغییرمکان یا تنش-کرنش عضو، شکل حلزونی به خود می گیرد که به آن منحنی هیسترزیس می گویند. مدل منحنی هیسترزیس اولین بار توسط نوناکا مطرح شد. در واقع تکرار بارگذاری منجر به پیوسته شدن نمودار در سیکل های متوالی می گردد که تعداد این سیکل ها، بیانگر عملکرد سازه در زلزله می باشد. نمودار هیسترسیزی مطلوب است که

1- تعداد سیکل بیشتری داشته باشد

2- سطح زیر نمودار بیششتری داشته باشد

3- متقارن باشد و این سه ویژگی باعث عملکرد بهتر لرزه ای سازه خواهد شد.

از تقاطع منحنی های هیسترزیس با یکدیگر، منحنی BackBone به وجود می آید

منحنی هیسترزیس hysteresis curve

فرورفتگی منحنی هیسترزیس (Pinching) مولفه های سازه ای و اتصالات زمانی که تحت بارگذاری سیکلیک قرار می گیرند ممکن است دچار پدیده ای به نام جمع شدگی یا فرورفتگی در منحنی هیسترزیس شوند. پدیده فرورفتگی به وسیله کاهش قابل ملاحظه در سختی در اثر بارگذاری دوباره بعد از باربرداری توصیف می شود. این پدیده در تلاش های المان هایی نظیر المان های بتن آرمه، چوبی، انواع خاصی المانهای بنایی و برخی از اتصالات در سازه های فولادی بسیار مرسوم است. در سازه های بتن آرمه، با اعمال جابجایی در یک رفتار هیسترزیس با فرورفتگى متوسط جهت و با باز شدن ترک ها، فرورفتگی پدیدار می گردد. با اعمال جابجایی در جهت مخالف و بسته شدن ترکها بخشی از سختی از دست داده شده جبران می گردد.  فرورفتگی می تواند به دلیل باز و بسته شدن ترک های خمشی در المان های بنایی مسلح، باز و بسته شدن گپ ها بین میان قابهای بنایی و قابهای پیرامونی، باز و بسته شدن گپ ها بین ورق ها در اتصالات با ورق انتهایی فولادی نیز رفتار هیسترزیس با فرورفتگلی شریر اتفاق بیفند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

دانلود کتاب دینامیک سازه چوپرا 2020

دانلود کتاب دینامیک سازه چوپرا 2020

 یادگیری مفاهیم و حل مسائل مهندسی زلزله و دینامیک سازه کمترین انتظاری است که از یک کارشناس ارشد مهندسی عمران (سازه و زلزله) انتظار می رود .

از طرفی فهم روابط و بند های استاندارد های طراحی لرزه ای سازه ها ( همچون استاندارد 2800 ) بدون تسلط و شناخت مفاهیم و روابط دینامیک سازه هرگز میسر نخواهد بود

بی شک کتاب دینامیک سازه آقای آنیل چوپرا مرجع اصلی درس دینامیک سازه در بسیاری از دانشگاه های دنیا می باشد. تشریح و تفصیل مطالب و همچنین حل مسائل کاربردی از مهمترین مشخصه های این کتاب می باشد.

دانلود pdf دینامیک سازه چوپرا

Dynamics of Structures 2020.zip

  •  Dynamics of Structures 2020.zip
  •  18.5 مگابایت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

یک مهندسی زلزله چه چیزی را باید بداند

یک مهندس زلزله باید حداقل هایی را راجع به علت و چگونگی تحریک لرزه ای، خصوصیات انواع زلزله ها و پارامترهای موثر در ویژگی های رکورد ها را بداند. به خصوص آن بخش از یافته های علمی که بر روی مصنوعات بشری از "دیدگاه مهندسی" تاثیر قابل توجهی دارد.

به عبارت دیگر دانستن حقایقی از علت و چگونگی زلزله که بر روی پاسخهای سازه تاثیر قابل توجهی دارد برای یک مهندس زلزله ضروری است. مثال سادهء آن نوع خاک و طبقه بندی موجود در آیین نامه ها و دستورالعملها . مثال پیچیده تر آن چگونگی تاثیر زلزله حوزه نزدیک بر پاسخ ها.

یک مهندس زلزله باید درک صحیح از رفتار سیستم های سازه ای و نحوه ی عملکرد سازه ها به این تحریک ها و روش های بهبودی پاسخ لرزه ای سازه ها و کاهش آسیب های وارد به سازه و تمام آنچه موجب بهبود عملکرد سازه می شود را باید به درستی درک کرده و شناخت کامل داشته باشد.

مهندس زلزله باید بداند طیفه ای استاندارد 2800 بر اساس چه روشی بدست امده است و برای چه سازه هایی قابل استفاده است و با توجه به ریسکی که میخواهد متحمل شود چقدر روابط تخمین نیروی زلزله 2800 قابل اعتماد است.

مهندس زلزله باید بداند تاثیر خاک بر محتوای فرکانسی تحریک چگونه است و ایا نیاز به مطالعه ی دقیقتر ضروری میباشد و حداکثر چقدر میتواند تصورات ما را تغییر دهد.

مبنای روابط تخمین نیروی زلزله بر اساس ایین نامه ها را بداند.

 سازهء طراحی شده و ساخته شده قرار است در مقابل آزمونی قرار بگیرد به نام زلزله . بنابراین واقع بینی طراح در فاز طراحی بسیار مهم است. این واقع بینی اکتسابی است. طراح میتواند با مقایسهء پاسخهای تحلیلهای تاریخچه زمانی غیرخطی و پاسخهای تحلیلهای فاز طراحی گامی به سمت واقع بینی بردارد. هرچند که مدلسازیها دارای حرف و حدیث بسیار است اما بهتر از "هیچی" است.اینکه بدانیم ویژگیهای سازه در طول زلزله تغییر قابل توجهی میکند و تاثیرپذیری ان از زلزله در طول همان زلزله تغییر میکند. غیرواقع بینی مهندسین نسبت به تفاوت پیش فرضهای طراحی و واقعیت به ویژه در تحریک لرزه ای ریشهء بسیاری از ... میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانلود رکورد های زلزله حوزه نزدیک ( پالس گونه و بدون پالس )

دانلود رکورد های زلزله حوزه نزدیک ( پالس گونه و بدون پالس )

در خصوص ویژگی های زلزله های حوزه نزدیک Near field قبلا مطالبی را به تفضیل انتشار داده بود، در این مطلب قصد دارم مهمترین زلزله های حوزه نزدیک به تفکیک با پالس یا بدون پالس را منتشر کرده و در اختیار شما قرار دهم.

near-field.rar

  •  near-field.rar
  •  3.64 مگابایت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰